Forum: Åpent forum

VIBA har kommet !

Det er en sann glede å se Viba, når den en sjelden gang dukker opp om våren.
Tidligere var denne vakre fuglen en vanlig syn på jorder og i grøftekanter på Toten og sikkert mange andre steder på Østlandet. Dessverre for denne fuglen, så bygger den redene sine på bakken, ofte ute på et jorde, og er dermed utsatt for for stor fare under bla. våronna, og det er vel grunnen til at det nå er så sjelden å se disse vakre fuglene.
Jeg vil derfor oppfordre alle bønder, og andre, om å vise stor forsiktighet. Ser man et rede som ligger utsatt til, skal det være mulig å flytte det et lite stykke, så de kan ligge i fred, og fostre opp sine barn.
HJELP VIBA !

Orden: vadefugle Familie: brokfugle

Form:
30-34 cm.
Sort, kort næb.
Rødbrune, ret lange vadeben.
Ryggen har grønviolet metalglans.
Undersiden hvid med brunsort bælte på brystet.
På hovedet findes en nakketop.

Trækforhold:
Trækfugl.
Allerede i slutningen af februar eller i begyndelsen af marts kommer viben tilbage fra sit vinteropholdssted i Vest- og Sydvesteuropa.
Trækker igen bort i august-november.

Formering:
Reden er en skrabet fordybning i jorden. Heri lægger viben 4 grønbrune, plettede æg, som vender den spidse ende ind mod midten, så æggene danner et kors.

Føde:
Vibens føde består af insekter, insektlarver, regnorme og snegle.
Man kan se viben “stampe” insekter op af jorden.

Trusler:
Landsbrugsmaskiner, afvanding samt manglende afgræsning af strandeng.
http://syng-ut.origo.no/-/sandbox/show/16557

Snøen, en glede og en ergrelse

Som sist vinter, har snøen nå igjen kommet, som julekvelden på kjærringa, virker det som. Og som siste vinter er det fortsatt ikke kjørt noen brøytebil fra Landåsbygda til Odnes, etter siste snøfall. Det har resultert i, som vanlig, at veien er sporete og islagt.
Så kjære dere som gir ut anbud på denne veien: Gi anbudet til noen som faktisk har tid og kapasitet til å kjøre !
Siste vinter kunne det gå over ett døgn etter snøfall, før det ble brøytet. Det resulterte i at det var en sporete, islagt veibane, som mange ganger også ble ekstra smal når det var kommet mye snø.
Det er faktisk stor forskjell på snømengden i Landåsbygda og på Odnes. På Odnes kan det regne eller ikke komme nedbør, mens det oppe i bygda kan ha kommet mange centimeer snø.
Slik var det siste snøfall og de andre veiene fra Borgen og fra Gry ble brøytet, men altså ikke veien fra Landåsbygda til Odnes.
Så kjære dere som kjører eller har noe med å gi ut anbud: GJØR NOE !

Grand prix og Synnøve.

Har hørt, lest og diskutert Grand prix og den etter manges syn , dårlige programlederen, Synnøve Svabø.
Dette blir vel som å banne i kirken, men JEG synes hun gjorde en kjempefin jobb, og fikk med sin humor, oppå alt styret som selvfølgelig følger med dette “sirkuset”.Jeg lo og kosa meg for første gang under en slik sending.
Så en takk til NRK som lot Synnøve få være programleder denne gangen her.
Hun gjorde en fin jobb!!!

Bra med litt svensk.

Må bare synge ut min mening om noe som har gått litt inn på meg i de siste dagene. I OA leser jeg med stor forundring at det er noen som ikke liker stemmen til Madelen Sederstrøm i Opplandsradioen !!
Det skal nå jammen meg klages på alt òg da. Selv har jeg nok større problemer med å forstå enkelte norske dialekter enn vår svenske venninne på radioen. Når det er sagt, er det meget bra at våre dialekter har fått en “ny vår”, og at de blir tatt våre på, og blir brukt. Men å sjikanere min “favorittjournalist” slik det her blir gjort, kan jeg ikke la gå upåaktet hen.
For meg er det som musikk i øret å høre Madelene på radioen. Blir rett og slett i godt humør når hun er i eteren. Har hele tiden ment at lokalradioen gjorde et scoop, da de ansatte henne. Hva som var grunnen til at hun måtte slutte i P 4 i sin tid, spiller ingen rolle for meg, bare jeg får høre henne på en radiokanal.
Håper og tror Madelen er tøff nok til å tåle dette, men det skulle være unødvendig i dag, i vårt flerkulturelle samfunn, at hun skulle bli belastet med slike leserinnlegg.
Håper Opplandsradioen tar godt vare på journalisten vår, og at vi alle får høre mye av henne i tiden framover. Det krydrer hverdagen min og andres.

RAUFOSS FOTBALL SESONGEN 2009

Det har kommet meg for øret at styret i Raufoss fotball har funnet at grunnlaget for videre drift er til stede. Dette skjedde i et nylig avholdt styremøte. I forkant av dette skal det ha blitt avholdt et lukket møte i formannskapet i Vestre Toten kommune. Før dette igjen har Vestre Toten Kommune funnet ut at det ikke er grunnlag for drift av 10 av sykehjemsplasser ved Gimle sykehjem.

Mange vil nok stille spørsmål ved prioriteringen her. Kommunen har et ansvar for å ta vare på de eldre og syke i kommunen. Raufoss IL ble født i 1918 og kommer således inn i kategorien de eldre. Det kan heller ikke bestrides at Raufoss Fotball er det sykeste individet vi har i kommunen, noe den alvorlige sykemeldingen fra Norges Fotballforbund beviser. Slik jeg ser det har kommunen således prioritert helt riktig.

Jeg synes ikke vi skal sette Raufoss Fotball og 10 sykehjemsplasser på Gimle opp i mot hverandre, men finne en løsning for drift for begge. Raufoss Fotball hadde i fjor en spillende trener, og dersom man fortsetter med denne ordningen, samt plukker ut de 10 sprekeste ved Gimle så har vi en førsteellver. lønnsinnsparingen Raufoss Fotball oppnår ved denne løsningen kan brukes til å drifte sykehjemsplassene, og kommunen vil få ”gratis” søndagsutflukter for 10 beboere på Gimle. Skulle det være behov for ytterligere innsparinger kan man bare skifte i fra stripete til skrukkete drakter.

Nå vil nok mange synes at en stall på kun 11 spillere vil være i tynneste laget. Allerede lønnet keepertrener, assistenttrener, spillerutvikler, sportslig- og daglig leder kan bare føye til spillende foran sin tittel og så har vi en stall. I tillegg til sine øvrige oppgaver vil disse bidra til at gjennomsnittsalderen i stallen går ned.

Så kjære vestretotninger lag ikke noe støy rundt denne saken. Beslutningen er nok tatt med tanke på kommunen og dets beboere sitt beste. Selv om mitt løsningsforslag skulle føre til at Raufoss fotball havner i nedrykksstriden oppfordrer jeg alle til å støtte opp om laget.

Terror mot dyr!!

Endelig ser det ut til at det kommer en reportasje om hvordan pelsdyrholdet er i landet vårt! Desverre er det igjen blitt mote med pels. Det er bare helt tragisk. Tenk å smykke seg med liket av et dyr som har gjennomlevd et helvete på jord før en henger det på seg!! Det er på tide at denne næringa kommer ut i lyset. Jeg gruer meg til å se det, men litt sannhet må en tåle her i verden. Håper virkelig at mange tar seg tid til å se dette programmet.
Programmet er Dokument 2, og går på TV 2 på mangag kveld kl. 22.30.

Sitter her

Sitter her å venter på å få høre om jeg skal gå,
med børse denne gangen for kansje toppen nå.
Mellom klokken 3 og 4 jeg beskje skal få,
om jeg med børse skal gå,
til toppen på penge listen skal nå.

Skrevet den 19/10 08
Av Aud Milevasslien Kloppbakken

71grader nord og Robinson

Hei er det flere enn meg som følger med på 71grader nord og Robinson og hva mener dere om di seriene

Parkering i Gjøvik

PA030018

Fredag den 3 oktober så hadde jeg mitt første besøk i Gjøvik, men en parkeringsbot ble med meg hjem som et lite hyggelig minne.

Jeg parkerte på en plass i nærheten av Thon Hotel og kinoen, og på veggen hang et digert skilt med følgende opplysning. Dagparkering fra 07 til 18.00.

Vi trøndere blir jo ansett som “litt trege”, så jeg trodde at parkeringen gjaldt fram til kl 18.00, men ikke i Gjøvik nei. Etter et herlig besøk på Beef Steakhouse kom vi tilbake til bilen og en parkeringsbot lyste i mot oss. Hva var dette for noe, jeg hadde jo parkert lenge etter kl 18.00 og boten var skrevet ut kl 19.30.
For å gjøre en lang historie kort, så var denne plassen avgiftsbelagt 24 timer i døgnet, så hva skiltet på veggen var for noe det lurer jeg enda på. Er det noen som kan fortelle meg det? Er det bevisst satt opp for å forvirre.

Jeg har bare en gang før sett en værre annonsering.Det var i en svensk by hvor det sto Parkering Forbudt på Bingo og Kinokvelder.

Leder fra OA: Spenning i Oppland Sp

Nominasjonskomiteen i Oppland Senterparti er splittet i synet på hvem som bør være listetopp ved stortingsvalget om et år. Et flertall av komitémedlemmene mener at Anne Tingelstad Wøien fra Gran er best skikket mens mindretallet ønsker at Simen Bjørgen fra Lom skal besette den temmelig sikre plassen på Stortinget. Hans Seierstad fra Østre Toten er henvist til tredjeplass.
Nå skal kommunepartiene i Oppland Sp uttale seg om hvem de mener skal representere dem på Stortinget før nominasjonskomiteen setter opp det endelige listeforslaget. Her er Wøien en klar favoritt. Hun har mange års erfaring fra alle forvaltningsnivåer – både fra kommune-, fylkes- og rikspolitikken. Dessuten har hun fått tre års erfaring fra regjeringsapparatet, først som politisk rådgiver i Olje- og energidepartementet og nå i tilsvarende verv i Samferdselsdepartementet. I tillegg har hun den fordelen at hun er et kjent navn i hele Oppland.
Men Simen Bjørgen er heller ingen smågutt i Sp-sammenheng. Han har vært ordfører i Lom siden 2003, og nyter en enorm popularitet. At hans parti fikk nær 65 prosent av stemmene ved siste valg, sier sitt. Han kan også skilte med å ha blitt kåret til «årets Sp-ordfører» i fjor.
Likevel når han ikke opp mot Wøien. Nominasjonskomiteens leder, ordfører Jan Arild Berg i Etnedal, har tidligere gitt uttrykk for at det er mangel på kvinnelige kandidater. Da skal det mye til om en så godt kvinnelig kandidat blir vraket. Hun har også geografien på sin side. Det er nå tid for en person fra Vestoppland siden den avtroppende stortingsrepresentanten, Inger Enger, er gudbrandsdøl.
Men nominasjon er en tøff prosess, og ingenting er sikkert før nominasjonsmøtet har sagt sitt. Likevel taler alt for at Anne Tingelstad Wøien kan forberede seg på å ta plass på opplandsbenken om et drøyt år.

Leder fra OA: Innlandet populært

Innlandsregionen er er blitt langt mer populær som bosettingsområde enn tidligere, skal vi tro en rapport fra Telemarksforskning, utført for Næringslivets Hovedorganisasjon. Her havner Gjøvik på en 18. plass av landets 80 regioner, Lillehammer på 21. plass, mens Glåmdalsregionen ligger helt i topp, på 2. plass, Hamar på 8. og Hadeland på 11. plass. Valdres ligger langt nede på lista, forunderlig nok.
Det er ingen grunn til å ta slike undersøkelser som mer enn et signal. Under en stor «Bolyst Innlandet»-konferanse på Hamar sist onsdag, ble rapporten referert til gang på gang, i et forsøk på å skape en smule optimisme. Noe det også er all grunn til. Byene og bygdene i Innlandet er gode boområder. Vi får tro stadig flere kommer til å oppdage det. Og flytter hit.
Hva er det som har gjort Innandet langt mer attraktivt enn tidligere? Undersøkelsen legger fortsatt vekt på vekst av arbeidsplasser som en viktig forklaring. Men det kan folk finne mange steder i Norge. Derfor blir stadig flere opptatt av å flytte til regioner med gode og billige boforhold, et trygt nærmiljø, gode skoler og kulturtilbud for barn og ungdom. Også kafétetthet er trukket fram som et moment. Det vitner om at mange vil til småurbane strøk, noe som preger det meste av hele Innlandet.
Imidlertid: Attraktivitetskåringen reflekter i liten grad befolkningsutviklingen i regionen. Den er fortsatt uhyre svak, også i mjøsbyene. Tallene forteller oss at Gjøvik vokser mest. Det er hyggelig, men byer av samme størrelse i andre norske regioner har en langt mer positiv utvikling.
Både NHOs undersøkelse og annet relevant forskningsmateriale forteller oss at nøkkelen til befolkningsvekst i Innlandet ligger i økt satsing på byene, som «motorer» for den regionale utvikling. Gode sterke bymiljøer, med et mangfoldig og spenstig sosialt og kulturelt tilbud, får flere unge til å bli boende. De fungerer som barrierer mot flyttestrømmen til Oslo. Det er dessverre vanskelig å få politisk aksept for en slik strategi, men det er ingen tvil om at det er her utfordringen ligger.

Uten Pass.

Alle de som kommer inn til Norge uten pass-må snues på flyplassen og settes på det flyet de kom med..Flyselskapen må ta ansvaret med å samle inn passene ved Innsjekking…Så kan de reisende hente dem i Passkontrollen—slik har flere Land det.Ingen får reise Uten pass i denne verden.

Annonse